Leif Algermissen

2. kandidat, forhåndskumulert

– Jeg ønsker at sønnen min skal få det like bra som meg.

MDG Bjerkes andrekandidat er Leif Algermissen, opprinnelig fra Tyskland, men godt etablert på Bjerke med samboer, en sønn og en bonussønn. Er kvart trønder, sier han og ler.

Han trives på Bjerke fordi; – Det er mye grønt her, vi har skogen rett rundt hjørnet, og det er godt med luft mellom boligene. De som bor her er et godt gjennomsnitt av Oslofolk.

For å gjøre det enda bedre å bo på Bjerke vil MDG jobbe for å få flere alternativer i kollektivtilbudet i bydelen, det går stort sett til sentrum det vi har i dag. Jeg ønsker meg færre biler i sentrum og elsykler fra Ruter slik av vi også kan komme oss til Groruddalen på sykkel.

– Når det gjelder framtida, ønsker jeg at sønnen min kan ha det like bra som meg. Og da tenker jeg først og fremst på klimautviklingen. Hvis det ikke skjer noe drastisk snart, kommer hans generasjon til å slite veldig. Jeg setter helt klart barn foran bil, og selv om det er litt vanskeligere å få dagene til å gå opp uten bil så vil det bli vanskeligere for barna våre for å få dagene til å gå opp hvis vi ikke begrenser oss, når de får barn.

Flere og flere blir opptatt av klima og jeg er stolt og glad for at politikken til MDG legges merke til av de andre partiene selv om ikke MDG får kred for det. Og selv om Norge er lite, kan vi også hjelpe til å redde verden.