Tommas Tingbjør

1. kandidat, forhåndskumulert

Bjerkes førstekandidat, Tommas Tingbjør, er opprinnelig fra Veitvet, men har bodd på Tonsenhagen med kone og to barn de siste ti årene.

– Her blir jeg, sier han, for han trives veldig godt i området. – Det er menneskene her, og nærheten både til marka og til byen. Marka bruker han sammen med familien, inkludert bikkja, flere ganger i uka, hele året.

– Og så har vi verdens beste kollektivtilbud, bussen går jo hele tida!

Tommas gleder seg også til at Oslo sentrum blir bilfritt. – Det er mange som klager på det, men jeg tror det er likt som med røykeloven, alle klagde på den i starten, men når alle ser at det funker, så kommer pipa til å få en annen lyd. Det kommer til å bli bedre plass for alle som er avhengige av bil, som håndverkere, lastebilsjåfører og ikke minst handicappede. Det kommer til å bli kjempebra.

En grønnere hverdag, er Tommas sitt ønske for framtida. – Nå er det kaos av biler rundt skolen hver morgen, dit han følger barna på åtte og ti år. Det kan skape utrygge situasjoner. En grønnere hverdag må starte lokalt.

Ja, klimautfordringene gjelder hele verden, men vi kan ikke skyve ansvaret fra oss ved å si at det er globalt, vi må begynne lokalt, der vi bor. Hvis du også vil ha en grønnere hverdag, stem grønt!